Ksi±¿ki wybierz dzia³: Informatyka | Biznes | Pedagogika
    e-Targ.pl -> ksi±¿ki -> informatyczne

hipermarkety Sieci internetowe



Jon Erickson
Hacking. Sztuka penetracji

Poznaj metody dzia³ania elity hakerów

Haker kojarzy siê zwykle z wrogiem publicznym, przed którym przestrzegaj± nas media. Najczê¶ciej kojarzymy hakerów z w³amaniami do systemów komputerowych i wielomilionowymi stratami zaatakowanych przez nich firm. Prawda jest jednak zupe³nie inna. Haker to kto¶, kto potrafi w niekonwencjonalny sposób wykorzystaæ nieprzewidziane lub przeoczone w³a¶ciwo¶ci systemów, b±d¼ te¿ stosuje znane wszystkim metody do rozwi±zania problemów, dla których nie by³y one przewidziane.

Wiele osób mówi o sobie "jestem hakerem", jednak niewiele spo¶ród nich posiada wiedzê umo¿liwiaj±c± udowodnienie tego w praktyce. Tematyce hakerstwa po¶wiêcono ju¿ wiele ksi±¿ek, ale ¿adna z nich nie wyja¶nia szczegó³ów technicznych metod, które stosuj± przedstawiciele tej grupy. Ksi±¿ka "Hacking. Sztuka penetracji" jest inna. Zawiera wyja¶nienie wielu zagadnieñ, które powinien znaæ ka¿dy, kto nazywa siebie hakerem. Przedstawia zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty hackingu.

Autor ksi±¿ki, kryptolog i specjalista w zakresie bezpieczeñstwa informacji, opisuje w niej techniki i sztuczki hakerów:
  • Wykorzystywanie b³êdów w programach
  • Tworzenie w³asnego kodu pow³oki
  • Techniki powracania do funkcji biblioteki libc
  • Pods³uchiwanie i przekierowywanie ruchu w sieci
  • Skanowanie portów
  • Techniki ³amania hase³

Wiadomo¶ci zawarte w tej ksi±¿ce mog± byæ wykorzystane przez wszystkich, którzy chc± zainteresowaæ siê hackingiem. Przyszli hakerzy dowiedz± siê z niej, od czego zacz±æ i jak rozwin±æ swoje umiejêtno¶ci, a specjali¶ci od zabezpieczeñ -- na co zwróciæ szczególn± uwagê w swojej pracy.









Tom Stafford, Matt Webb
100 sposobów na zg³êbienie tajemnic umys³u

Poznaj sekrety funkcjonowania mózgu

  • Procesy zachodz±ce w mózgu
  • Selekcjonowanie informacji odbieranych zmys³ami
  • Sposoby przyswajania wiedzy

Badania ludzkiego mózgu przeprowadzane przez ostatnich 20 lat dowiod³y, ¿e porównywanie zasad jego funkcjonowania do dzia³ania komputera jest du¿ym b³êdem. W wyniku tych badañ dostrze¿ono, jak ogromn± rolê w procesach my¶lowych odgrywaj± emocje. Sposób przetwarzania informacji przez mózg to niezwykle skomplikowany proces, którego nie da siê porównaæ z jakimkolwiek procesem obliczeniowym realizowanym przez komputer. Badaniami sposobu funkcjonowania ludzkiego mózgu zajmuje siê neuropsychologia kognitywna. Dziêki niej mo¿emy dowiedzieæ siê, w jaki sposób nasz mózg interpretuje sygna³y docieraj±ce do niego ze zmys³ów, jak przyswaja wiedzê i jak selekcjonuje informacje, które zapamiêtujemy. Taka wiedza jest przydatna nie tylko psychologom. Je¶li poznamy tajniki dzia³ania umys³u, bêdziemy mogli projektowaæ witryny WWW, które bêd± zapadaæ w pamiêæ, aplikacje, których obs³uga nie przysporzy problemu u¿ytkownikom, i reklamy, których tre¶æ bêdzie oddzia³ywaæ na w³a¶ciwe o¶rodki mózgu.

Ksi±¿ka "100 sposobów na zg³êbienie tajemnic umys³u" to przegl±d wyników badañ naukowców zajmuj±cych siê neuropsychologi± kognitywn±. Przedstawia nie tylko sposób funkcjonowania ludzkiego mózgu, ale równie¿ powi±zania pomiêdzy jego dzia³aniem a naszymi zachowaniami. Podpowiada metody rozwi±zywania ró¿nych problemów z wykorzystaniem okre¶lonych w³a¶ciwo¶ci naszego mózgu. Czytaj±c tê ksi±¿kê, dowiesz siê, jak dzia³a mózg, w jaki sposób filtrujemy i przyswajamy informacje oraz jak funkcjonuje nasza pamiêæ. Nauczysz siê lepiej wykorzystywaæ swoje mo¿liwo¶ci intelektualne oraz uwzglêdniaæ zasady funkcjonowania umys³u podczas projektowania aplikacji i witryn WWW, pisania tekstów oraz rozmawiania z lud¼mi.

  • Sposoby badania ludzkiego mózgu
  • Przetwarzanie informacji wzrokowych
  • Koncentracja
  • Procesy zachodz±ce w mózgu podczas s³uchania i mówienia
  • £±czenie informacji pochodz±cych z ró¿nych ¼róde³
  • Zapamiêtywanie informacji i wyci±ganie wniosków

Ta ksi±¿ka pozwoli Ci w pe³ni wykorzystaæ mo¿liwo¶ci Twojego umys³u.







Andrzej Daniluk
RS 232C - praktyczne programowanie. Od Pascala i C++ do Delphi i Buildera. Wydanie II

Drugie wydanie ksi±¿ki "RS 232C -- praktyczne programowanie. Od Pascala i C++ do Delphi i Buildera" to kompendium wiedzy adresowane do osób zajmuj±cych siê tworzeniem oprogramowania steruj±cego urz±dzeniami pod³±czanymi przez port szeregowy. Ksi±¿ka umo¿liwia zdobycie wiedzy niezbêdnej, by przy u¿yciu narzêdzi Delphi i Builder tworzyæ w Pascalu i C++ w³asne programy do obs³ugi transmisji szeregowej.

W ksi±¿ce przedstawiono:

  • Opis metod realizacji nowoczesnej transmisji asynchronicznej poprzez interfejs RS 232C
  • Opis wszystkich, niezbêdnych funkcji oraz struktur najczê¶ciej wykorzystywanych do realizacji transmisji szeregowej oferowanych przez Win32 API
  • Metody realizacji transmisji buforowanej oraz niebuforowanej
  • Metody realizacji transmisji szeregowej z wykorzystaniem portów USB
  • Kompletne przyk³ady oryginalnych algorytmów stosowanych przy obs³udze ³±cza szeregowego
Nowe wydanie zosta³o zaktualizowane i poprawione. Dodano nowe rozdzia³y opisuj±ce tworzenie w³asnych komponentów obs³ugi portu szeregowego oraz transmisjê szeregow± z wykorzystaniem portu USB. Dok³adny opis USB, standardu zdobywaj±cego ostatnio ogromne uznanie, to kolejny powód, dla którego warto mieæ tê ksi±¿kê.

Do³±czony do ksi±¿ki CD-ROM zawiera:

  • Przyk³adowe programy napisane w C++ i Pascalu.
  • Kompletne kody ¼ród³owe aplikacji napisanych w C++Builderze 5.
  • Kody ¼ród³owe aplikacji napisanych w Delphi 6.







Joel Spolsky
Zarz±dzanie projektami informatycznymi. Subiektywne spojrzenie programisty

Poznaj skuteczne i techniki kierowania prac± zespo³u programistów

  • Dowiedz siê, jak przygotowaæ specyfikacjê funkcjonaln± produktu, któr± wszyscy odpowiednio zrozumiej±
  • Stwórz mo¿liwy do zrealizowania harmonogram prac nad projektem
  • Zbuduj zespó³ projektowy, zatrudniaj±c odpowiednich ludzi
  • Pamiêtaj o prawach Murphy’ego

Projekty informatyczne s± do¶æ specyficznym typem projektów. Zarz±dzanie nimi te¿ ró¿ni siê od tradycyjnego zarz±dzania projektami. Informatycy to ludzie pracuj±cy w sposób zdecydowanie odmienny od standardowo przyjêtego, co z kolei sprawia, ¿e kierowanie zespo³em informatyków wymaga odpowiedniego podej¶cia. Metody zarz±dzania projektami zaczerpniête z innych bran¿ czêsto nie sprawdzaj± siê przy projektach IT. Na szczê¶cie metody skutecznego zarz±dzania projektami informatycznymi naprawdê istniej±. Poznanie ich jest niezbêdne do tego, aby kierowany przez Ciebie projekt zakoñczy³ siê w terminie i zmie¶ci³ w wyznaczonym bud¿ecie.

"Zarz±dzanie projektami informatycznymi. Subiektywne spojrzenie programisty" to zbiór zasad zarz±dzania projektami IT spisanych przez programistê, którego niespodziewanie mianowano kierownikiem projektu. Czytaj±c tê ksi±¿kê, dowiesz siê, jak zbudowaæ skutecznie dzia³aj±cy zespó³ programistów, jak stworzyæ realny harmonogram prac i pisaæ specyfikacje, które rzeczywi¶cie oka¿± siê przydatne. Przekonasz siê, ¿e stosowanie gotowych rozwi±zañ dostêpnych w internecie nie zawsze zdaje egzamin, i nauczysz siê, jak wa¿ne jest testowanie kodu na ka¿dym etapie projektu. Przeczytasz o strategii tworzenia oprogramowania i dowiesz siê, dlaczego pozornie skazane na sukces projekty IT upadaj±.

  • 12 zasad skutecznego zarz±dzania projektami IT
  • Tworzenie u¿ytecznych specyfikacji funkcjonalnych
  • Planowanie harmonogramu realizacji projektu
  • Testowanie i usuwanie b³êdów
  • Tajniki skutecznej rekrutacji
  • Korzystanie z rozwi±zañ open source
  • Dobór odpowiedniej technologii

Naucz siê skutecznie zarz±dzaæ projektami,
w których dotychczas bra³e¶ udzia³ jako programista.









Luke Hohmann
Wiêcej ni¿ architektura oprogramowania

Przygotuj projekt systemu informatycznego,
który naprawdê spe³ni oczekiwania u¿ytkowników

  • Wybierz technologiê, platformê sprzêtow± i model licencjonowania
  • Zadbaj o funkcjonalno¶æ i ³atwo¶æ rozbudowy systemu
  • Zabezpiecz system przed piractwem, kradzie¿± i utrat± danych

Termin "architektura oprogramowania" kojarzy siê zwykle z doborem jêzyka programowania, wzajemnymi zale¿no¶ciami miêdzy komponentami powstaj±cego systemu informatycznego, wyborem platformy bazodanowej i zaplanowaniem innych elementów zwi±zanych wy³±cznie z zagadnieniami technicznymi. Tymczasem w opisie architektury systemu nie wolno pomijaæ tak¿e innych kwestii: modelu licencjonowania, sposobu wdra¿ania i konserwacji systemu, a przede wszystkim jego u¿yteczno¶ci. Te pozornie niezwi±zane z projektem elementy mog± mieæ du¿y wp³yw na powodzenie przedsiêwziêcia, jakim jest stworzenie i sprzeda¿ oprogramowania. Odpowiednio przygotowany projekt systemu informatycznego powinien wiêc obejmowaæ zarówno zagadnienia techniczne, jak i ekonomiczne.

Ksi±¿ka "Wiêcej ni¿ architektura oprogramowania" to poradnik, dziêki któremu stworzenie odpowiedniej relacji miêdzy technologi± a biznesem jest ³atwiejsze, ni¿ mog³oby siê wydawaæ. Mo¿e siê przydaæ zarówno mened¿erowi, jak i programi¶cie. Autor ksi±¿ki, do¶wiadczony kierownik projektów i twórca oprogramowania, przedstawia zwi±zki miêdzy zagadnieniami technicznymi a innymi aspektami. Znajdziesz w niej opisy dobrych i skutecznych rozwi±zañ oraz zaczerpniête z rynku przyk³ady planowania produkcji oprogramowania.

  • Znaczenie architektury oprogramowania
  • Zarz±dzanie oprogramowaniem jako produktem
  • Modele licencjonowania
  • Wykorzystywanie obcych technologii w projekcie
  • Wdra¿anie systemu
  • Obs³uga techniczna
  • Dobór marki
  • Funkcjonalno¶æ i ³atwo¶æ obs³ugi
  • Zabezpieczanie aplikacji

Sprawy z pozoru ma³o wa¿ne czêsto powoduj± najwiêksze problemy. Nie ignoruj ich. Pracuj nad projektem kompleksowo.







Glenford J. Myers, Corey Sandler, Tom Badgett, Todd M. Thomas
Sztuka testowania oprogramowania

Testowanie to ostatni i niestety czasem pomijany element procesu tworzenia oprogramowania. Tymczasem ten w³a¶nie etap powinien byæ niezwykle znacz±c± czê¶ci± projektu. Znaczenie testowania dostrzegano ju¿ w pocz±tkowym okresie dynamicznego rozwoju technologii tworzenia oprogramowania, jednak nadal trudno jest znale¼æ jasny i czytelny zbiór regu³ testowania i metodyki, w oparciu o które proces ten nale¿y przeprowadzaæ. Testy oprogramowania czêsto przeprowadzane s± przez jego twórców lub osoby przypadkowe, co zdecydowanie nie zdaje egzaminu.

"Sztuka testowania oprogramowania" to ksi±¿ka traktuj±ca wy³±cznie o testowaniu oprogramowania. Przedstawia zasady testowania kodu ¼ród³owego, pojedynczych modu³ów programu oraz ca³ej aplikacji. Zawiera cenne wskazówki dla testerów dotycz±ce przygotowywania przypadków testowych i metodologii testowania. Autorzy opisali w niej równie¿ metodykê testowania ekstremalnego i sposoby testowania aplikacji internetowych.

  • Podstawowe zasady testowania programów
  • Inspekcja kodu ¼ród³owego
  • Przypadki testowe
  • Testowanie pojedynczych modu³ów aplikacji
  • Testowanie funkcjonalne, systemowe, akceptacyjne i instalacyjne
  • Usuwanie b³êdów
  • Regu³y testowania ekstremalnego
  • Testowanie aplikacji internetowych

Zadbaj o to, aby tworzone przez Ciebie programy by³y pozbawione b³êdów.







Jeff Hawkins, Sandra Blakeslee
Istota inteligencji

Fascynuj±ca opowie¶æ o ludzkim mózgu i my¶l±cych maszynach

  • Dowiedz siê, czym jest sztuczna inteligencja i jak dzia³aj± sieci neuronowe
  • Poznaj mechanizmy zapamiêtywania funkcjonuj±ce w ludzkim mózgu
  • Naucz siê kierowaæ swoj± ¶wiadomo¶ci±

Od lat naukowcy próbuj± odtworzyæ dzia³anie ludzkiego mózgu w maszynach. Sztuczna inteligencja, sieci neuronowe, algorytmy automatycznego wnioskowania -- to wszystko owoce tych prób. Jednak ¿adne z tych rozwi±zañ nie spe³ni³o pok³adanych w nim oczekiwañ. Dlaczego? Czy b³±d tkwi w nieprawid³owym doborze parametrów sieci neuronowych i b³êdnej implementacji algorytmów, czy mo¿e w fakcie, ¿e próbuje siê zamodelowaæ inteligencjê bez dok³adnego poznania jej tajemnic? Czy je¶li dowiemy siê, jak dzia³a nasza inteligencja, bêdziemy w stanie zbudowaæ prawdziwe "my¶l±ce maszyny"?

Dziêki lekturze ksi±¿ki "Istota inteligencji" poznasz odpowiedzi na te pytania. Jeff Hawkins -- za³o¿yciel firm Palm Computing oraz Handspring -- przedstawia w niej najnowsze osi±gniêcia grup badawczych zajmuj±cych siê analizowaniem mechanizmów kieruj±cych nasz± inteligencj±, udowadnia, ¿e inteligencja to zdolno¶æ mózgu do przewidywania przysz³o¶ci przez analogiê do przesz³ych zdarzeñ. Dowiesz siê, czym jest inteligencja, jak dzia³a mózg i jak ta wiedza pozwoli zbudowaæ inteligentne maszyny, które nie tylko dorównaj± mo¿liwo¶ciom cz³owieka, ale nawet je przekrocz±.

  • Algorytmy sztucznej inteligencji
  • Dzia³anie sieci neuronowych
  • Funkcjonowanie pamiêci w mózgu
  • Modele ludzkiej inteligencji
  • Zadania kory mózgowej
  • Powi±zania ¶wiadomo¶ci i zmys³ów artystycznych z inteligencj±
  • Nowe kierunki badañ nad inteligencj±

Poznaj przysz³o¶æ badañ nad sztuczn± inteligencj±.







Eric S. Raymond
UNIX. Sztuka programowania

UNIX to nie tylko system operacyjny, to tak¿e spo³eczno¶æ i kultura

  • Obszerne omówienie niezliczonych problemów zwi±zanych z programowaniem w systemie Unix
  • Niekonwencjonalne przedstawienie kulturotwórczych aspektów programowania
  • Wszechstronny opis sprawdzonych regu³ i wzorców projektowych
  • Wnioski wyp³ywaj±ce z historii Uniksa i jego porównanie z innymi systemami operacyjnymi
  • Liczne "studia przypadków" (case studies) przedstawiaj±ce komponenty systemu Unix w kontek¶cie programistycznym
  • Omówienie problematyki przeno¶no¶ci i wieloplatformowo¶ci oprogramowania

Unix to nie tylko system operacyjny; to tak¿e kultura i tradycja. Grzechem wielu programistów s± programy spe³niaj±ce wprawdzie swe funkcje, lecz zaprojektowane w po¶piechu, niedbale, a przez to trudne w utrzymaniu i rozwoju, oporne przy przenoszeniu na inn± platformê i (z biegiem czasu) nieczytelne nawet dla swych autorów. Na temat dobrego programowania napisano ju¿ bardzo wiele; z tej ksi±¿ki dowiesz siê nie tylko tego, jakie rozwi±zania programistyczne warto poznaæ i na¶ladowaæ, lecz tak¿e -- dlaczego warto to robiæ.

Ta ksi±¿ka zawiera spor± dawkê wiedzy, lecz jej tre¶æ koncentruje siê przede wszystkim na do¶wiadczeniu programistycznym. Programowanie przestaje byæ tylko dyscyplin± techniczn±, a staje siê zagadnieniem o charakterze kulturotwórczym. Doceniaj±c nale¿ycie ten fakt, autor nie ogranicza siê do technicznego wyk³adu. Prezentuje poszczególne aspekty profesjonalnego projektowania i implementacji programów w kontek¶cie filozofii i historii Uniksa z jednej strony, a spo³ecznymi uwarunkowaniami kultury uniksowej z drugiej.

Warto przeczytaæ tê ksi±¿kê tak¿e z tej przyczyny, ¿e ma³o który podrêcznik dla programistów dostarcza tyle historii, folkloru i dygresji -- elementów co prawda niekoniecznych z punktu widzenia meritum (choæ i nad t± kwesti± mo¿na by d³ugo dyskutowaæ), lecz znakomicie uprzyjemniaj±cych lekturê i byæ mo¿e u³atwiaj±cych zrozumienie tego, co w "suchym", technicznym tek¶cie mo¿e nieraz wydawaæ siê zagadkowe.

Je¿eli wiêc jeste¶ programist± (niekoniecznie w systemie Unix) albo tylko interesuj± Ciê zagadnienia zwi±zane z programowaniem, niniejsza ksi±¿ka z pewno¶ci± bêdzie stanowiæ interesuj±c± lekturê, a byæ mo¿e równie¿ sk³oni Ciê do spojrzenia w inny sposób na sw± codzienn± pracê.

  • Koncepcja oprogramowania open source
  • Zagadnienia przeno¶no¶ci i wieloplatformowo¶ci programów
  • Podstawy filozofii uniksowej
  • Geneza oraz historia Uniksa, Linuksa i oprogramowania open source
  • Zalety modularno¶ci i przezroczysto¶ci projektu
  • Metody optymalizacji programów
  • Narzêdzia programistyczne: edytory, makrogeneratory, debuggery, systemy kontroli wersji, programy dokumentuj±ce itp.
  • Zagadnienia zwi±zane z licencjonowaniem programów
  • Podstawowe cechy Uniksa w kontek¶cie innych popularnych systemów operacyjnych
  • Mo¿liwo¶ci Uniksa i stoj±ce przed nim zagro¿enia

O autorze:
Eric S. Raymond zajmuje siê programowaniem w systemie Unix od 1982 roku, jest rzecznikiem oprogramowania open source i ambasadorem "spo³eczno¶ci open source".
[wiêcej...]







Sharon Allen
Modelowanie danych

Modelowanie danych to umiejêtno¶æ stosunkowo rzadko poszukiwana na rynku. Firmy chêtniej zatrudniaj± programistów i administratorów baz danych. Jednak zaprojektowanie efektywnych mechanizmów przechowywania danych ma du¿e znaczenie przy tworzeniu korporacyjnych aplikacji bazodanowych. Dopiero w sytuacji, gdy systemy zaczynaj± dzia³aæ niew³a¶ciwie, okazuje siê, ¿e przyczyn± jest niepoprawny projekt bazy danych. Odpowiednio przeprowadzony proces modelowania danych mo¿e u³atwiæ rozwi±zywanie problemów z aplikacj±.

Ksi±¿ka "Modelowanie danych" to wyczerpuj±ce omówienie tego procesu i niezbêdne ¼ród³o wiedzy dla ka¿dego projektanta baz danych, który chce opracowaæ wydajny i niezawodny system. Przedstawia modelowanie oparte na modelu relacyjnym, jego matematyczne podstawy i praktyczne wdro¿enia. Czytaj±c tê ksi±¿kê, poznasz ró¿ne typy modeli. Dowiesz siê, jaki poziom szczegó³owo¶ci reprezentuje ka¿dy z nich i jak je zaimplementowaæ w konkretnych projektach informatycznych.

W ksi±¿ce omówiono tak¿e:

  • Cykl istnienia danych
  • Podstawowe pojêcia modelowania relacyjnego
  • Regu³y Codda dotycz±ce relacyjnych baz danych
  • Normalizacja danych
  • Analiza logiczna i fizyczna
  • Modelowanie procesów biznesowych
  • Tworzenie modelu logicznego
  • Przekszta³canie modelu logicznego w fizyczny
  • Stosowanie metadanych
  • Praktyki modelowania danych

Dziêki wiadomo¶ciom z tej ksi±¿ki staniesz siê specjalist± w zakresie modelowania danych.







Cameron Newham, Bill Rosenblatt
bash. Wprowadzenie

Kompletny przewodnik po programowaniu pow³oki Uniksa

  • Konfigurowanie ¶rodowiska tekstowego
  • Tworzenie skryptów pow³oki
  • Administrowanie pow³ok± bash

Pow³oka to pierwszy element systemów uniksowych, z którym spotykaj± siê u¿ytkownicy. Pod nazw± "pow³oka" kryje siê tekstowy interfejs u¿ytkownika -- przez d³ugi czas jedyny sposób komunikacji z systemem. Pow³oki to samodzielne narzêdzia, odseparowane od w³a¶ciwego systemu. Z tego w³a¶nie powodu dostêpne s± ró¿ne ich wersje. Dzi¶, mimo rozpowszechnienia ¶rodowisk graficznych, pow³oki nadal s± wykorzystywane. Dziêki nim mo¿na w prosty sposób zrealizowaæ zadania zwi±zane z przetwarzaniem plików tekstowych i zawartych w nich danych. Znajomo¶æ zagadnieñ zwi±zanych z programowaniem pow³oki, szczególnie tej najpopularniejszej -- bash, mo¿e przydaæ siê ka¿demu administratorowi Linuksa.

"bash. Wprowadzenie" to ksi±¿ka przedstawiaj±ca tajniki najnowszej wersji pow³oki bash (Bourne Again Shell). Przeznaczona jest zarówno dla tych u¿ytkowników systemów uniksowych, którzy wykorzystuj± pow³okê w charakterze interfejsu u¿ytkownika, jak i dla tych, którzy stosuj± j± w roli narzêdzia programistycznego. Niniejsza pozycja opisuje sposób instalowania i konfigurowania pow³oki bash, jej zaawansowane mechanizmy, takie jak historia poleceñ oraz zagadnienia zwi±zane z tworzeniem skryptów pow³oki. Zawiera informacje dotycz±ce pisania programów oraz usuwania z nich b³êdów. Administratorzy systemów znajd± tu cenne porady zwi±zane z zarz±dzaniem pow³ok± bash na potrzeby u¿ytkowników systemów.

  • Podstawy pracy z pow³ok± bash
  • Edytory emacs i vi
  • Dostosowywanie ¶rodowiska do w³asnych potrzeb
  • Definiowanie zmiennych pow³oki
  • Wyra¿enia warunkowe
  • Operacje wej¶cia i wyj¶cia
  • Sterowanie dzia³aniem procesów
  • Usuwanie b³êdów ze skryptów
  • Administrowanie pow³ok± bash

Ka¿dy u¿ytkownik Linuksa oraz innych systemów z rodziny Unix znajdzie tu bardzo warto¶ciowe informacje.







Randall Hyde
Profesjonalne programowanie. Czê¶æ 1. Zrozumieæ komputer

Chcesz zostaæ programist± doskona³ym?
Zacznij od poznania szczegó³ów dzia³ania komputera

  • Zapis warto¶ci liczbowych oraz arytmetyka zmiennoprzecinkowa i binarna
  • Organizacja dostêpu do pamiêci komputera
  • Proces wykonywania programu oraz operacje wej¶cia i wyj¶cia

Kod napisany przez profesjonalnego programistê jest wydajny i efektywny. Aby tworzyæ wydajny kod, nale¿y poznaæ architekturê komputera i sposób, w jaki program jest wykonywany. Zrozumienie tego, w jaki sposób komputer realizuje kolejne instrukcje programu i jak s³owa kluczowe jêzyków wysokiego poziomu s± przenoszone na rozkazy procesora, jest kluczem do napisania kodu, który po skompilowaniu da szybko i bezb³êdnie dzia³aj±cy program.

"Profesjonalne programowanie. Czê¶æ 1. Zrozumieæ komputer" to pierwszy tom serii ksi±¿ek przeznaczonych dla tych programistów, którzy chc± podnie¶æ swoje kwalifikacje. Przedstawia wewnêtrzn± architekturê komputera od strony, której znajomo¶æ jest niezbêdna programi¶cie. Opisuje sposoby zapisu warto¶ci liczbowych i tekstów, dzia³ania na liczbach binarnych i zmiennoprzecinkowych oraz logikê Boole’a. Czytaj±c tê ksi±¿kê, dowiesz siê, w jaki sposób procesor przetwarza rozkazy asemblera, jak odbywa siê dostêp do danych zapisanych w pamiêci oraz jak przesy³ane s± dane do i z urz±dzeñ zewnêtrznych.

  • Zapis liczb w systemie binarnym, ósemkowym i szesnastkowym
  • Dzia³ania na liczbach binarnych i zmiennoprzecinkowych
  • Sposoby reprezentacji danych znakowych
  • Organizacja pamiêci i tryby adresowania
  • Z³o¿one typy danych
  • Projektowanie uk³adów cyfrowych i logika Boole’a
  • Architektura procesora i rozkazy asemblera
  • Operacje wej¶cia i wyj¶cia

Je¶li chcesz, aby napisane przez Ciebie oprogramowanie budzi³o podziw, koniecznie przeczytaj tê ksi±¿kê.







Z. Huzar, Z. Fry¼lewicz, I. Dubielewicz, B. Hnatk
Ada 95

Ada 95 jest uniwersalnym jêzykiem programowania przeznaczonym do tworzenia du¿ych systemów oprogramowania. Jêzyk jest miêdzynarodowym standardem, rekomendowanym przez ISO (International Organization for Standardization) oraz przez IEC (International Electrotechnical Commision). Ada 95, podobnie jak jej poprzednia wersja Ada 83, powsta³a pod auspicjami Departamentu Obrony USA. Obecnie jest g³ównym jêzykiem programowania u¿ywanym do tworzenia oprogramowania dla potrzeb przemys³u zbrojeniowego USA oraz NATO.

Ksi±¿ka jest przeznaczona dla informatyków, w szczególno¶ci dla programistów i projektantów oprogramowania systemów wbudowanych. Celem podrêcznika jest przedstawienie g³ównych konstrukcji Ady 95 i ukazanie zwi±zanych z nimi koncepcji tworzenia oprogramowania.

Dalsza czê¶æ rozdzia³u jest krótkim przegl±dem konstrukcji jêzyka. W szczególno¶ci, zwraca siê uwagê na te elementy Ady 95, których nie zawiera³a Ada 83. Czê¶æ ta, przy pierwszym czytaniu, mo¿e byæ pominiêta; mo¿na do niej wróciæ, jako do pewnego podsumowania, po przestudiowaniu podrêcznika.

Uk³ad podrêcznika jest warstwowy. Pierwsz±, podstawow± warstwê wyznaczaj± rozdzia³y 2-10, które przedstawiaj± sekwencyjn± czê¶æ jêzyka. Znajomo¶æ tej czê¶ci jêzyka wystarcza do tradycyjnego programowania strukturalnego.

Rozdzia³ 11 wyznacza warstwê sekwencyjnego programowania obiektowego, a rozdzia³ 12 - warstwê programowania wspó³bie¿nego. Rozdzia³ 13, zawieraj±cy kilka przyk³adowych programów, jest pewnego rodzaju podsumowaniem wcze¶niejszych rozdzia³ów. Nastêpne warstwy odnosz±ce siê do programowania systemowego, systemów czasu rzeczywistego i programowania rozproszonego opisuj± odpowiednio rozdzia³y 14, 15 i 16.

Rozdzia³ 17 jest po¶wiêcony omówieniu standardowych i przegl±dowi specjalistycznych bibliotek Ady 95.

Ostatni rozdzia³ 18 nie dotyczy jêzyka lecz ¶rodowiska programistycznego ObjectAda. Jest to jedno z pierwszych profesjonalnych ¶rodowisk implementuj±cych j±dro i aneksy A-D normy jêzyka.

  • Jednostki leksykalne
  • Typy
  • Deklaracje i wyra¿enia
  • Instrukcje
  • Podprogramy
  • Wyj±tki
  • Typy wska¼nikowe
  • Pakiety
  • Struktura programów
  • Mechanizmy programowania obiektowego
  • Zadania i obiekty chronione
  • Przyk³adowe programy
  • Mechanizmy programowania systemowego
  • Mechanizmy programowania systemów czasu rzeczywistego
  • Mechanizmy programowania systemów rozproszonych
  • Biblioteki standardowe i specjalizowane
  • ¶rodowisko programistyczne ObjectAda
  • S³owniczek terminów
  • Sk³adnia jêzyka
  • Atrybuty
  • Pragmy







Franco P. Preparata, Michael Ian Shamos
Geometria obliczeniowa. Wprowadzenie

W ostatniej dekadzie systematyczne badania algorytmów geometrycznych spowodowa³y utworzenie nowej dziedziny badawczej -- geometrii obliczeniowej. Jej osi±gniêcia maj± szerokie zastosowanie w prze¿ywaj±cej ostatnio b³yskawiczny rozwój trójwymiarowej grafice komputerowej, a tak¿e w automatyce, robotyce i w statystyce. Ksi±¿ka niniejsza to obszerny, systematyczny i jednolity wyk³ad na ten temat. Stanowi ona klasyczn± pozycjê w tym zakresie informatyki.

Najwa¿niejszym zadaniem geometrii obliczeniowej jest wskazanie pojêæ, w³a¶ciwo¶ci i technik, które bêd± pomocne przy tworzeniu sprawnych algorytmów rozwi±zuj±cych problemy z dziedziny geometrii.

Tematy poruszane w tej ksi±¿ce, to miêdzy innymi:

  • podstawy geometrii i historia geometrii obliczeniowej
  • wyszukiwanie geometryczne
  • uzyskiwanie informacji o obiektach
  • tworzenie otoczki wypuk³ej wraz z szeregiem problemów z tym zagadnieniem zwi±zanych,
  • s±siedztwo, przeciêcia oraz geometria prostok±tów
W ksi±¿ce metody geometrii obliczeniowej prezentowane s± przez szczegó³owe omówienie konkretnych przypadków. Pocz±tkowo ksi±¿ka ta mia³a byæ podrêcznikiem dla studentów, ale w jej obecnym kszta³cie bêdzie przydatna tak¿e dla badaczy i dla osób zawodowo zajmuj±cych siê projektowaniem wspomaganym komputerowo, grafik± komputerow± i robotyk±.







Bart³omiej Zieliñski
Uk³ady mikroprocesorowe. Przyk³ady rozwi±zañ

Ksi±¿ka prezentuje podstawy konstrukcji urz±dzeñ cyfrowych i mikroprocesorowych. Zawiera ona omówienia wybranych uk³adów scalonych ma³ej, ¶redniej i du¿ej skali integracji oraz liczne przyk³ady ich zastosowañ. Pewne zdziwienie czytelnika mo¿e wprawdzie budziæ dobór mikroprocesorów do ilustracji niektórych zagadnieñ (s± to mikroprocesory 8-bitowe Z-80, 8048 i 8051). Je¿eli jednak g³êbiej przyjrzeæ siê wspó³czesnym uk³adom mikroprocesorowym, okazuje siê, ¿e podstawowe techniki konstrukcyjne -- a takie w³a¶nie prezentuje ksi±¿ka -- mimo up³ywu 20 lat, pozosta³y niezmienione.

W poszczególnych rozdzia³ach znajdziesz:

  • podstawowe w³a¶ciwo¶ci elektryczne uk³adów cyfrowych oraz zasady ich stosowania;
  • funkcje wybranych cyfrowych uk³adów scalonych ma³ej i ¶redniej skali integracji oraz ró¿norodne przyk³ady ich zastosowañ;
  • wyprowadzenia wybranych mikroprocesorów 8-bitowych (Z-80, 8048, 8051) oraz zasady konstrukcji jednostki centralnej z ich wykorzystaniem;
  • pamiêci sta³e (ROM, PROM, EPROM, EEPROM) oraz statyczne (SRAM) oraz zasady tworzenia bloków pamiêci o zadanej organizacji;
  • pamiêci dynamiczne (DRAM) oraz zasady tworzenia bloków pamiêci dynamicznej;
  • programowalne uk³ady równoleg³ego wej¶cia-wyj¶cia (8255, Z-80 PIO) oraz ich zastosowanie do sterowania klawiatur± i wy¶wietlaczem;
  • programowalne uk³ady czasowo-licznikowe (8253, Z-80 CTC) oraz ich zastosowanie do pomiaru zale¿no¶ci czasowych;
  • zasady tworzenia z³o¿onych uk³adów wej¶cia-wyj¶cia oraz do³±czania ich do ró¿nych typów mikroprocesorów.
Ksi±¿ka przeznaczona jest dla studentów kierunków takich, jak informatyka, elektronika czy automatyka. Mo¿e byæ równie¿ wykorzystana przez uczniów techników elektronicznych, a tak¿e przez wszystkich zainteresowanych podstawami konstrukcji sprzêtu komputerowego.







Jeff Forristal, Julie Traxler
Hack Proofing Your Web Applications. Edycja polska

Wyczerpuj±cy przewodnik wprowadzaj±cy w arkana tworzenia bezpiecznych aplikacji WWW. Twórca aplikacji WWW nie mo¿e sobie pozwoliæ na to, by jego dzie³a by³y wra¿liwe na ataki hakerów.

Zacznij wiêc my¶leæ jak haker, a luki w bezpieczeñstwie natychmiast siê ujawni±. Dziêki tej ksi±¿ce nauczysz siê analizowaæ metody stosowane do w³amañ i ataków na witryny WWW. Bêdziesz móg³ nastêpnie wykorzystaæ tê wiedzê, by zapobiegaæ atakom.

  1. Powstrzymaj hakera my¶l±c tak, jak on.
    Poznaj sposoby w³amania na Twoj± w³asn± witrynê i naucz siê zapobiegaæ ró¿nym rodzajom ataków.
  2. Nie b±d¼ maszynk± do kodowania.
    Poznaj zasady prowadz±ce do twórczego pisania aplikacji.
  3. Poznaj ryzyko zwi±zane z kodem przeno¶nym.
    Zdob±d¼ wiedzê o tym, w jaki sposób kod przeno¶ny wp³ywa na bezpieczeñstwo po stronie klienta i jak tworzyæ bezpieczny kod.
  4. Pisz bezpieczne skrypty CGI.
    Poznaj zalety skryptów CGI i opanuj zasady tworzenia bezpiecznych skryptów.
  5. Naucz siê efektywnie ¶ledziæ wykonanie programu.
    Dowiedz siê, jak analizowaæ wykonanie programu, by wykryæ jego s³abe punkty.
  6. Zabezpiecz swoje aplikacje.
    Opanuj podstawy PKI i zobacz, jak zastosowaæ je w aplikacjach WWW.
  7. Bezpieczne ActiveX.
    Poznaj metodologiê tworzenia bezpiecznych kontrolek ActiveX.
  8. Zabezpiecz swój kod.
    Dowiedz siê, jak pisaæ bezpieczny kod w XML-u, ColdFusion, Javie i innych jêzykach!
  9. Pracuj zgodnie z planem bezpieczeñstwa.
    Postêpuj zgodnie z wytycznymi dotycz±cymi analizy kodu i poznaj jego s³abe punkty.
W ksi±¿ce omówiono m.in.
  • Najlepsze zabezpieczania aplikacji WWW
  • Zagadnienia bezpieczeñstwa w projektowaniu
  • Ostrze¿enia o niebezpieczeñstwie
  • Technologie XML, Java, ColdFusion oraz skrypty CGI.
  • Witryny po¶wiêcone hakerom
  • Narzêdzia i pu³apki
  • Piêæ faz w³amania
  • Rodzaje ataków hakerskich
  • Niezbêdne etapy dzia³ania przy ocenie ryzyka
  • Automatyczne narzêdzia skanuj±ce







Andrew S. Tanenbaum
Strukturalna organizacja systemów komputerowych. Wydanie V

Doskona³e omówienie zasad dzia³ania wspó³czesnych komputerów

  • Dowiedz siê, jak dzia³aj± procesory i magistrale
  • Poznaj regu³y algebry logiki
  • Odkryj tajemnice wspó³czesnych systemów operacyjnych

Dla wiêkszo¶ci u¿ytkowników komputerów, nawet tych, dla których komputer jest narzêdziem pracy, wiedza o tym urz±dzeniu koñczy siê na umiejêtno¶ci instalowania i uruchamiania aplikacji. Wspó³czesne, intuicyjne systemy operacyjne, technologie maksymalnie upraszczaj±ce pracê z komputerem, ³atwe w obs³udze aplikacje -- wszystko to powoduje, ¿e znajomo¶æ zasad funkcjonowania komputerów wydaje siê nam niepotrzebna. Tymczasem taka wiedza mo¿e okazaæ siê przydatna nie tylko specjali¶cie, ale równie¿ zwyk³emu u¿ytkownikowi. Dziêki niej twórcy aplikacji s± w stanie zoptymalizowaæ ich dzia³anie i zrozumieæ przyczyny b³êdów, projektanci urz±dzeñ peryferyjnych wybraæ najlepszy sposób komunikacji swojego produktu z komputerem, a osoby zainteresowane kupnem nowego sprzêtu dokonaæ ¶wiadomego wyboru.

W ksi±¿ce "Strukturalna organizacja systemów komputerowych. Wydanie V" zaprezentowano system komputerowy w ujêciu hierarchicznym, jako zespó³ zale¿nych od siebie warstw. Poznajemy go, poczynaj±c od poziomu "logiki cyfrowej", poprzez mikroarchitekturê i poziom maszynowy, a¿ do poziomu systemu operacyjnego i jêzyka asemblera. Ksi±¿ka przedstawia równie¿ historiê rozwoju komputerów, zadania systemów operacyjnych, zasady programowania w jêzyku maszynowym oraz architektury najpopularniejszych procesorów.

  • Procesory i pamiêæ operacyjna
  • Wykonywanie rozkazów jêzyka maszynowego
  • Operacje wej¶cia i wyj¶cia
  • Arytmetyka cyfrowa
  • Magistrale ISA, PCI oraz PCI Express
  • Przetwarzanie danych przez procesory
  • Programowanie w jêzyku asemblera
  • Dzia³anie systemów operacyjnych
  • Przetwarzanie rozproszone i obliczenia równoleg³e

Dowiedz siê jak dzia³a Twój komputer.







Piotr Adamczewski
S³ownik informatyczny

Terminologia informatyczna w pigu³ce

Komputer to chyba najczê¶ciej spotykany w przedsiêbiorstwach sprzêt biurowy. Urz±dzenie to sta³o siê niezbêdnym narzêdziem pracy ka¿dego mened¿era -- poczta elektroniczna, przygotowanie dokumentów tekstowych, analiz i raportów czy te¿ poszukiwanie informacji w sieci -- to obecnie czynno¶ci wykonywane codziennie przez kadrê mened¿ersk±. Pojêcia z dziedziny informatyki s± coraz czê¶ciej u¿ywane podczas spotkañ biznesowych i wymieniane w artyku³ach bran¿owych. Nadal jednak sporo tych pojêæ brzmi dla wiêkszo¶ci uczestników tych spotkañ bardzo tajemniczo.

"S³ownik informatyczny" to zbiór definicji podstawowych terminów zwi±zanych z technologiami informatycznymi i ga³êziami przemys³u zwi±zanymi z informatyk±. Uwzglêdnia zarówno budowê komputerów, jak i ich zastosowania w ró¿nych dziedzinach. Dziêki szerokiemu zakresowi tematycznemu s³ownik bêdzie przydatny zarówno uczniom i studentom, jak i przedstawicielom kadry mened¿erskiej, przed którymi dynamiczny rozwój informatyki postawi³ nowe wyzwania.

S³ownik zawiera has³a z nastêpuj±cych dziedzin:

  • Budowa komputerów
  • Zasady funkcjonowania komputerów
  • Systemy operacyjne
  • Oprogramowanie
  • Sieci komputerowe
  • Zastosowania komputerów
  • Ga³êzie przemys³u najsilniej zwi±zane z informatyk±







Michael Kircher, Prashant Jain
Zarz±dzanie zasobami. Wzorce projektowe

Techniki implementacji wydajnych mechanizmów zarz±dzania zasobami

  • Pozyskiwanie zasobów
  • Wykorzystywanie zasobów
  • Zwalnianie zasobów

Efektywne zarz±dzanie zasobami ma kluczowe znaczenie dla funkcjonowania oprogramowania. Niezale¿nie od tego, czy s± to ma³e systemy instalowane w urz±dzeniach przeno¶nych, czy rozbudowane aplikacje korporacyjne, musimy mieæ pewno¶æ, ¿e pamiêæ, w±tki, pliki i po³±czenia sieciowe s± zarz±dzane w sposób, który zapewnia w³a¶ciwe i wydajne dzia³anie systemu. Konieczno¶æ stosowania efektywnych metod zarz±dzania zasobami zbyt czêsto jest odkrywana w pó¼nych fazach projektów informatycznych. Wprowadzanie zmian jest wtedy trudne i kosztowne.

Ksi±¿ka "Zarz±dzanie zasobami. Wzorce projektowe" przedstawia metody implementacji efektywnych mechanizmów zarz±dzania zasobami w systemach informatycznych. Wzorce przydzielono do trzech grup odpowiadaj±cych naturalnemu cyklowi ¿ycia zasobów. Ka¿dy wzorzec zosta³ zilustrowany przyk³adem. Ksi±¿ka zawiera równie¿ dwa studia przypadków, które opisuj± mo¿liwo¶ci stosowania przedstawionych wzorców w sieciach komputerowych.

  • Przegl±d technik zarz±dzania zasobami
  • Stosowanie wzorców projektowych
  • Wzorce pozyskiwania zasobów
  • Wzorce zarz±dzania zasobami
  • Wzorce zwalniania zasobów

Dziêki zawartym w tej ksi±¿ce wiadomo¶ciom stworzysz wydajniejsze oprogramowanie.







Greg Wilson
Przetwarzanie danych dla programistów

Przetwarzanie danych to czynno¶æ, któr± programi¶ci na ca³ym ¶wiecie wykonuj± niemal codziennie. Konwersja danych pomiêdzy systemami informatycznymi, zmiana formatów plików tekstowych, przeszukiwanie logów serwerów WWW -- to wszystko mo¿na nazwaæ przetwarzaniem danych. Znajomo¶æ technik, dziêki którym takie procesy odbywaj± siê szybko i efektywnie, to jedna z najwa¿niejszych umiejêtno¶ci programisty. Trudno¶ci± mo¿e okazaæ siê brak jednego uniwersalnego sposobu przetwarzania danych. Do ka¿dego typu problemu nale¿y podej¶æ w sposób indywidualny, próbuj±c roz³o¿yæ go na sekwencjê prostych przekszta³ceñ, ³atwych do implementacji i testowania.

Czytaj±c ksi±¿kê "Przetwarzanie danych dla programistów", poznasz metody rozwi±zywania problemów programistycznych zwi±zanych z konwersj± danych ró¿nego typu. Nauczysz siê analizowaæ istotê zagadnienia i dobieraæ najbardziej optymalny sposób realizacji zadania. Dowiesz siê, jak w systemach Unix/Linux wykorzystaæ wyra¿enia regularne i pow³oki tekstowe do przetwarzania danych tekstowych. Przeczytasz o u¿ytecznych, lecz czêsto niedocenianych cechach jêzyków Java i Python oraz innych jêzyków programowania. Przekonasz siê, ¿e mimo rozbie¿no¶ci pomiêdzy ró¿nymi typami danych istnieje kilka ogólnych wzorców, które powtarzaj± siê w wielu zastosowaniach niezale¿nie od u¿ytego jêzyka programowania lub detali implementacyjnych.

  • Przetwarzanie danych tekstowych za pomoc± pow³oki Uniksa
  • Stosowanie wyra¿eñ regularnych
  • Analiza dokumentów XML
  • Pakowanie i rozpakowywanie danych binarnych
  • Zapytania w relacyjnych bazach danych
  • Testowanie mechanizmów konwersji danych

Opanuj jedn± z podstawowych umiejêtno¶ci profesjonalnego programisty.







Geoffrey Young, Paul Lindner, Randy Kobes
mod_perl. Podrêcznik programisty

Byæ mo¿e Perl jest najlepszym jêzykiem s³u¿±cym do pisania skryptów CGI, ale skrypty CGI nie s± najlepszym sposobem tworzenia aplikacji internetowych. Potrzeba wiêkszej wydajno¶ci, lepszej integracji z serwerem WWW i pe³niejszego wykorzystania jego mo¿liwo¶ci doprowadzi³a do stworzenia modu³u mod_perl. Pozwala on na pisanie modu³ów serwera Apache w Perlu i na pe³ny dostêp do funkcji API Apache"a z poziomu Perla.

mod_perl jest bardzo rozbudowany, dziêki czemu daje programi¶cie ogromne mo¿liwo¶ci. Ksi±¿ka "mod_perl. Podrêcznik programisty" bêdzie nieocenion± pomoc± w poznawaniu jego potencja³u. Nauczysz siê z niej podstaw mod_perla, a gdy ju¿ je opanujesz, poznasz tajniki pisania du¿ych i skomplikowanych aplikacji.

W ksi±¿ce opisano miêdzy innymi:

  • Instalacjê i konfiguracjê mod_perla
  • Komunikacjê mod_perla z Apache
  • Dzia³ania na adresach URL
  • Obs³ugê plików w ¶rodowisku mod_perla
  • Tworzenie w³asnych aplikacji w oparciu o mod_perla
  • Osi±gania maksymalnej wydajno¶ci aplikacji u¿ywaj±cych mod_perla
  • Dodatkowe modu³y wspó³pracuj±ce z mod_perlem
Po przeczytaniu tej ksi±¿ki uzyskasz now± perspektywê na programowanie aplikacji sieciowych w Perlu. Programi¶ci Slashdot.org, Internet Movie Database i Wired wybrali mod_perl jako platformê do tworzenia aplikacji. Mo¿e i Ty powiniene¶ pój¶æ w ich ¶lady?







Adam Barr
Znajd¼ b³±d. Sztuka analizowania kodu

Wyszukiwanie b³êdów w kodzie to czynno¶æ, któr± programi¶ci wykonuj± niemal równie czêsto, jak pisanie kodu. Narzêdzia do wykrywania i poprawiania b³êdów tylko czê¶ciowo rozwi±zuj± problem. W wielu przypadkach b³±d nie tkwi w nieprawid³owo sformu³owanym poleceniu lub ¼le zdefiniowanej zmiennej, ale w miejscu, którego nawet najlepsze narzêdzie nie znajdzie. Programista musi siê nauczyæ samemu broniæ przed ukrytymi pomy³kami i nieprzyjemnymi niespodziankami. B³êdy trzeba znale¼æ, zanim one znajd± nas.

Ksi±¿ka "Znajd¼ b³±d. Sztuka analizowania kodu" to zbiór 50 programów napisanych w jêzykach Perl, C, Java, Python i asembler x86. Ka¿dy z nich zawiera jeden, trudny do znalezienia, ale jak najbardziej realistyczny b³±d. Wykrycie go wymaga przewidzenia sposobu, w jaki program bêdzie wykonywany, i prze¶ledzenia krok po kroku jego dzia³ania. Ka¿dy przyk³ad opatrzony jest wskazówkami pomocnymi przy wyszukiwaniu b³êdów. Ksi±¿ka przedstawia sposoby analizowania programów i przewidywania miejsc, w których mo¿e wyst±piæ b³±d.

  • Klasyfikacja b³êdów
  • Metody analizy kodu
  • B³êdy w programach w jêzyku C
  • Analiza aplikacji napisanych w jêzyku Python
  • Wyszukiwanie b³êdów w programach w jêzyku Java
  • Programy w jêzyku Perl i asembler x86

Wykonuj±c zadania zawarte w tej ksi±¿ce, nie tylko nauczysz siê odnajdywaæ b³êdy, ale tak¿e udoskonalisz swoje umiejêtno¶ci w zakresie pisania aplikacji.







Adrian Kingsley-Hughes, Kathie Kingsley-Hughes
Programowanie. Od podstaw

Przystêpny kurs programowania dla wszystkich

  • Poznaj najpopularniejsze jêzyki programowania
  • Zorganizuj sobie pracê przy tworzeniu aplikacji
  • Napisz w³asny program
  • Przetestuj aplikacje i usuñ b³êdy

Mimo dynamicznego rozwoju informatyki w¶ród wiêkszo¶ci u¿ytkowników komputerów nadal istnieje przekonanie, ¿e programowanie jest zajêciem dla wybrañców posiadaj±cych ogromn± i niemal tajemn± wiedzê. Tymczasem pisanie programów to umiejêtno¶æ, któr± mo¿e opanowaæ ka¿dy. Oczywi¶cie nauka programowania wymaga poznania wielu zagadnieñ teoretycznych i praktycznych, ale nie wymaga od osoby ucz±cej siê ¿adnych niezwyk³ych umiejêtno¶ci. Ka¿dy mo¿e poznaæ zasady pisania programów, zarówno dla celów hobbystycznych, jak i zawodowych.

Ksi±¿ka "Programowanie. Od podstaw" to podrêcznik programowania przeznaczony dla osób, które dopiero rozpoczynaj± swoj± komputerow± przygodê. Zawiera uniwersalne wiadomo¶ci przydatne ka¿demu programi¶cie niezale¿nie od tego, co i w jakim jêzyku bêdzie tworzyæ. Czytaj±c j±, poznasz wady i zalety ró¿nych jêzyków programowania, sposoby realizacji typowych zadañ programistycznych i metody testowania aplikacji. Dowiesz siê, jak komputery przechowuj± informacje, jakie systemy liczbowe wykorzystuje siê w programowaniu i jakie narzêdzia bêd± Ci potrzebne podczas pracy. Zdobêdziesz solidne podstawy, które pozwol± Ci na dalsze rozwijanie swoich umiejêtno¶ci.

  • Sposób interpretacji kodu ¼ród³owego przez komputer
  • System binarny i szesnastkowy
  • Warsztat pracy programisty
  • Komentarze w kodach programów
  • Definiowanie zmiennych
  • Instrukcje warunkowe
  • Testowanie i usuwanie b³êdów
  • Projektowanie interfejsów u¿ytkownika
  • Operacje na plikach
  • Wykorzystywanie rejestru Windows
  • Zarz±dzanie wersjami kodu
  • Kompilacja

Przekonaj siê, ¿e programowanie nie jest trudne.







Al Williams
Programowanie Windows 2000. Czarna ksiêga

Kompletny przewodnik programisty opisuj±cy mo¿liwo¶ci Windows 2000.

Nowy system oferuje wiele specjalnych elementów, dziêki którym twoje programy mog± dzia³aæ lepiej. Jednak wielu programistów nie stosuje ich, u¿ywaj±c konkurencyjnego oprogramowania. Nie pozwól, by tak by³o w twoim przypadku. Je¶li nie wykorzystujesz w pe³ni wielozadaniowo¶ci, synchronizacji, komunikacji miêdzy procesami zarz±dzania pamiêci± wirtualn± -- nie wykorzystujesz w pe³ni mo¿liwo¶ci Windows 2000.

W tej ksi±¿ce weteran Windows, Al Williams, przeka¿e ci wszystko, co powiniene¶ wiedzieæ. Ta ksi±¿ka u³atwi:

  • Wykorzystywanie procesów, w±tków i w³ókien do uzyskania najwy¿szej mo¿liwej wydajno¶ci;
  • Synchronizowanie programów za pomoc± semaforów, muteksów oraz sekcji krytycznych, co w przypadku wielozadaniowo¶ci ma podstawowe znaczenie;
  • Komunikacjê pomiêdzy procesami, wykorzystuj±c kana³y, RPC, gniazda poczty i inne techniki;
  • Korzystanie z takich operacji wej¶cia-wyj¶cia, dziêki którym wyeliminowano konieczno¶æ oczekiwania na te operacje przez program;
  • Korzystanie z zaawansowanego zarz±dzania pamiêci± i sterowanie pamiêci± wirtualn± w Windows;
  • Poznanie Rejestru -- rejestrowanie zdarzeñ, zg³aszanie b³êdów oraz zabezpieczenia;
  • Zapoznanie siê z rozszerzeniami pow³oki oraz konsol± MMC (Microsoft Management Console), a tak¿e z wykorzystywaniem biblioteki ATL (ActiveX Template Library);
  • Przystosowanie programu do pracy w Internecie;
  • Pisanie aplikacji konsoli, które u³atwiaj± wykonywanie prostych zadañ;
  • Tworzenie us³ug zapewniaj±cych kontrolê nad systemem nawet wtedy, gdy nie jest do niego zalogowany ¿aden u¿ytkownik.
Co w tej ksi±¿ce znajdziesz dla siebie?
  • Sposoby pe³nego wykorzystania mo¿liwo¶ci Windows 2000, prowadz±ce do powstania wydajniejszych i lepszych procesów;
  • Kompletny przewodnik pomagaj±cy w zrozumieniu zaawansowanych funkcji systemu Windows 2000 obejmuj±cy opis komunikacji pomiêdzy procesami, wielozadaniowo¶æ, zabezpieczenia i problemy zwi±zane z sieci±.
Ta ksi±¿ka zosta³a napisana dla:
  • programistów tworz±cych systemowe aplikacje i narzêdzia;
  • twórców oprogramowania, którzy chcieliby jak najlepiej wykorzystywaæ mo¿liwo¶ci Windows 2000.













Don Taylor, Jim Mischel, Tim Gentry
Kylix. Czarna ksiêga

Poznaj praktyczne przyklady programowania Linuksa z u¿yciem Kyliksa.

Kylix, pierwsze narzêdzie typu RAD (Rapid Application Development) dla systemu operacyjnego Linux jest ¶rodowiskiem projektowym dla programowania aplikacji graficznego interfesju u¿ytkownika (GUI), aplikacji WWW oraz baz danych. Napisana przez do¶wiadczonych programistów, ta ksi±¿ka jest po prostu obowi±zkow± pozycj± dla ka¿dego programisty Kyliksa.

Kylix Power Solutions ma dwa g³ówne cele: jak najszybciej zapoznaæ ciê z programowaniem Linuksa oraz dostarczyæ gotowych, sprawdzonych rozwi±zañ najczê¶ciej wystêpuj±cych programistycznych problemów. Przedstawione przyk³ady obejmuj± szeroki zakres zagadnieñ, od kontrolowania KDE po wzajemn± komunikacjê miêdzy procesami. Ka¿dy przyklad obejmuje szczegó³owe omówienie zagadnienie i zawiera kod ¼rodlowy programu wykorzystuj±cego omawian± strategiê.

Ta ksi±¿ka pomo¿e Ci w:

  • Jak najlepszym wykorzystaniu Kyliksa, bezpo¶rednio po wyjêciu z opakowania.
  • Poznaniu zasadniczych ró¿nic pomiêdzy programowaniem w Linuksie i w Windows -- i to w rekordowo krótkim czasie.
  • Uruchamianiu, kontrolowaniu, zamykaniu i komunikowaniu siê z innymi aplikacjami z wnêtrza swoich programów.
  • Programowym ustawianiu i modyfikowaniu systemowych uprawnieñ Linuksa.
  • Monitorowaniu procesów w systemie.
  • U¿yciu systemowego programu cron do uk³adania harmonogramów zadañ administracyjnych.
  • Implementowaniu wspólnych bibliotek obiektów.
  • Tworzenie modu³ów interfejsu Pascala dla istniej±cych bibliotek jêzyka C.
  • Tworzeniu w³asnego systemu pomocy -- w³±cznie z w³asn± przegl±dark±.
  • Rozwi±zywaniu codziennych programistycznych problemów w Kyliksie.
Co znajdziesz w tej ksi±¿ce dla siebie:

  • Przegl±d systemu operacyjnego Linux, w porównaniu z Windows.
  • Wprowadzenie do jêzyka C dla programistów Pascala.
  • Przyk³ady rozwi±zañ ró¿norodnych programistycznych problemów Linuksa i Kyliksa, wraz z omówieniami i przyk³adami kodu.
Ta ksi±¿ka powsta³a dla:

  • Programistów Delphi przenosz±cych siê do Kyliksa.
  • Programistów Visual Basica chc±cych przenie¶æ swoje programy do Linuksa.
  • Obecnych programistów Linuksa chc±cych tworzyæ aplikacje graficznego interfejsu u¿ytkownika.







John Paul Mueller
COM+. Kompendium programisty

Dziêki tej ksi±¿ce odkryjemy ¶wiat modelu COM+ oraz zrozumiemy cel i zastosowanie ró¿nych zawartych w nim technologii. Po lekturze zrozumiesz, ¿e wiele z tej aury z³o¿ono¶ci, która otacza COM+, bierze siê jedynie z faktu konsolidacji technologii dostêpnych obecnie w oddzielnych pakietach i wprowadzenia dodatkowych usprawnieñ, które u³atwiaj± tworzenie aplikacji COM w porównaniu ze stanem obecnym.

Szczegó³em, który odró¿nia tê ksi±¿kê od innych, jest zbli¿enie siê do rzeczywisto¶ci przy prezentowaniu modelu COM+. Oznacza to pracê z rzeczywistymi przyk³adami programów, które powinny pomóc Ci szybciej rozpocz±æ pracê z COM+. Jednym z wa¿niejszych rodzajów aplikacji u¿ywanych w zastosowaniach biznesowych jest baza danych -- to w³a¶nie aplikacjê tego typu stworzymy najpierw, a nastêpnie bêdziemy j± usprawniaæ na wiele ró¿nych sposobów. Przyk³adowa baza danych korzysta z wielu tabel. Prze¶ledzimy dok³adnie wszystkie etapy projektu wymagane do stworzenia zarówno samej bazy danych, jak i aplikacji zarz±dzaj±cej ni±. Czê¶æ tego procesu bêdzie wymaga³a napisania i zastosowania komponentu dzia³aj±cego po stronie serwera, który nie tylko upro¶ci etap tworzenia zapytañ, ale równie¿ znacznie zredukuje ruch w sieci.

COM+ nie musi byæ puszk± Pandory, pe³n± trudnych do zrozumienia technologii i narzêdzi, która udaremni Twoj± pracê. Ta ksi±¿ka pomo¿e Ci w poznaniu nowej i ekscytuj±cej czê¶ci Windows 2000. Nauczymy siê wszystkiego, co COM+ mo¿e uczyniæ w kierunku przeskalowania Twoich aplikacji biurowych i sieciowych do zastosowania ich na poziomie sieci WAN oraz Internetu.

Ksi±¿ka ta ma trzy g³ówne cele: nauczyæ teorii COM+, pokazaæ sposoby wykorzystania modelu w ¶rodowiskach programistycznych (ogólnego przeznaczenia i firmowych) oraz zaprezentowaæ przyk³adowe programy. Rozdzia³y 1. -- 6. opisuj± teoriê modelu COM+ oraz szczegó³y u¿ytkowe. Natomiast rozdzia³y 7. -- 10. zawieraj± w pe³ni funkcjonalne przyk³ady programów.







Charles Calvert, Marjorie Calvert, John Kaster, Bob Swart
Kylix. Vademecum profesjonalisty

Stworzenie przez firmê Borland Kyliksa, linuksowego odpowiednika popularnego Delphi, to jeden z kamieni milowych w rozwoju tego systemu operacyjnego. Programi¶ci pisz±cy aplikacje dzia³aj±ce w systemie Linux otrzymali zintegrowane ¶rodowisko typu RAD, oparte na sprawdzonym jêzyku ObjectPascal, umo¿liwiaj±ce "programowanie wizualne". Ich praca sta³a siê odt±d szybsza i bardziej efektywna.

Ksi±¿ka "Kylix. Vademecum profesjonalisty" to kompletny przewodnik po Kyliksie zawieraj±cy zarówno informacje o ¶rodowisku programistycznym, jak te¿ pe³ny opis jêzyka ObjectPascal i bibliotek CLX. Nie zabrak³o równie¿ prezentacji systemu Linux i jego specyficznych w³a¶ciwo¶ci, która mo¿e przydaæ siê osobom znaj±cym ju¿ Delphi i rozpoczynaj±cym pracê w nowym systemie operacyjnym.

Ksi±¿ka podzielona jest na piêæ czê¶ci:

  1. Prezentacja Delphi i Linuksa -- podstawy ¶rodowiska RAD, opis ObjectPascala, programowanie obiektowe, ¶rodowisko X-Window
  2. Opis biblioteki CLX -- architektura CLX, palety, tworzenie komponentów, programowanie grafiki w Kyliksie
  3. Programowanie systemowe w Linuksie -- aplikacje konsolowe, procesy i w±tki
  4. Programowanie bazodanowe w Kyliksie -- DataCLX, sterowniki dbExpress, tworzenie przyk³adowej aplikacji
  5. Tworzenie aplikacji WWW -- serwer Apache, komponenty WebBroker
Niezale¿nie od tego, czy znasz ju¿ Delphi i chcesz przenie¶æ swoje umiejêtno¶ci do ¶rodowiska Linux, czy te¿ przeciwnie, znasz dobrze Linuksa i pragniesz szybko tworzyæ zaawansowane aplikacje, znalaz³e¶ w³a¶nie w³a¶ciwy podrêcznik.







Paul Clements, Rick Kazman, Mark Klein
Architektura oprogramowania. Metody oceny oraz analiza przypadków

Podstaw± ka¿dego systemu oprogramowania jest jego architektura, czyli sposób, w jaki oprogramowanie jest tworzone z niezale¿nie rozwijanych komponentów oraz mechanizmy interakcji i wzajemne zale¿no¶ci pomiêdzy nimi. Je¶li system ma byæ tworzony przez wiêcej ni¿ jedn± osobê, w³a¶nie architektura pozwala im na wzajemn± komunikacjê. Choæ architektura jest postrzegana jako jeden z najwa¿niejszych aspektów rozwoju wspó³czesnych systemów, to jej ewaluacja niemal nigdy nie staje siê standardow± czê¶ci± procesu rozwojowego.

Wykorzystuj±c wyra¼nie okre¶lone zwi±zki miêdzy decyzjami dotycz±cymi architektury projektu a wynikaj±cymi z nich w³a¶ciwo¶ciami oprogramowania, niniejsza ksi±¿ka opisuje metody ewaluacji architektury oraz przypadki ich praktycznego zastosowania. Ksi±¿ka "Architektura oprogramowania. Metody oceny oraz analiza przypadków" prezentuje podstawow± wiedzê pojêciow± z zakresu metod oceny architektury i stanowi podrêcznik opisuj±cy krok po kroku proces takich ewaluacji przeprowadzanych w przypadku wielu organizacji rz±dowych i przemys³owych.

Architektura oprogramowania to gwa³townie rozwijaj±ca siê dziedzina badañ i dzia³añ praktycznych w zakresie in¿ynierii oprogramowania. Ksi±¿ka prezentuje w szczególno¶ci trzy metody jej ewaluacji:

  • metodê analizy kompromisów architektonicznych (Architecture Tradeoff Analysis Method, ATAM)
  • metodê analizy architektury programowej (Software Architecture Analysis Method, SAAM)
  • czynne przegl±dy projektów po¶rednich (Active Reviews for Intermediate Designs, ARID)







Randima Fernando, Mark J. Kilgard
Jêzyk Cg. Programowanie grafiki w czasie rzeczywistym

Cg to kompletne ¶rodowisko programistyczne do szybkiego tworzenia efektów specjalnych i grafiki o kinowej jako¶ci w czasie rzeczywistym dla wielu platform. Poniewa¿ jêzyk jest niezale¿ny od sprzêtu, programi¶ci mog± pisaæ kod dla interfejsów OpenGL, DirectX oraz systemów Windows, Linux, Mac OS X, a tak¿e platform konsolowych, (Xbox) bez potrzeby korzystania z jêzyka asemblerowego. Jêzyk Cg powsta³ w firmie NVIDIA Corporation przy bliskiej wspó³pracy z firm± Microsoft® Corporation i jest kompatybilny z OpenGL API oraz jêzykiem HLSL dla biblioteki DirectX 9.

Ksi±¿ka jest podrêcznikiem przeznaczonym dla ¶rednio zaawansowanych programistów. Opisuje ona zarówno sam jêzyk programowania Cg, jak i metody wielu sk³adników nowoczesnych aplikacji bazuj±cych na grafice trójwymiarowej.

Prezentowane w ksi±¿ce zagadnienia to m.in.:
  • Historia jêzyka Cg
  • ¦rodowisko programistyczne Cg
  • Sk³adnia Cg i s³owa kluczowe
  • Przekszta³cenia w przestrzeni trójwymiarowej
  • O¶wietlenie bazuj±ce na wierzcho³kach i pikselach
  • Interpolacja ujêæ kluczowych i system ko¶ci
  • Mapowanie ¶rodowiska
  • Mapowanie nierówno¶ci
  • Mg³a, ¶wiat³a reflektorowe, cienie
  • Zwiêkszanie wydajno¶ci

"Ksi±¿ka wa¿na i na czasie: tworzenie tekstur proceduralnych na poziomie pikseli -- animowanych chmur, ognia, wody i wielu innych sztuczek -- nareszcie z ekranów kin przechodzi pod strzechy. Ca³a moc jest dostêpna dziêki jêzykowi przypominaj±cemu jêzyk C, co otwiera nowy rozdzia³ w grafice komputerowej.

Ken Perlin, Uniwersytet w Nowym Jorku







Jennifer Vesperman
CVS bez tajemnic

Projekt, nad którym pracuje zespó³ programistów, sk³ada siê z wielu plików, z których wiêkszo¶æ wystêpuje w co najmniej kilku wersjach. Ka¿dy z programistów modyfikuje je, dopisuj±c nowe elementy i usuwaj±c inne. Wydanie okre¶lonej wersji produktu wymaga zgromadzenia odpowiednich plików. Usuwanie b³êdów w dzia³aniu aplikacji równie¿ wymaga dotarcia do odpowiedniej wersji plików ¼ród³owych. W tych i wielu innych przypadkach pracy zespo³owej pomocny okazuje siê system zarz±dzania wersjami. Jednym z najpopularniejszych takich systemów jest, dostêpny na zasadach open-source, CVS (Concurrent Versions System).

Ksi±¿ka "CVS bez tajemnic" to podrêcznik opisuj±cy system CVS, zarówno z punktu widzenia u¿ytkownika, jak i administratora. Przedstawia metody zarz±dzania kodem ¼ród³owym projektów oraz tworzenia repozytoriów i administrowania nimi. Zawiera zestawienie poleceñ CVS oraz opisy aplikacji klienckich, umo¿liwiaj±cych po³±czenie z systemem CVS z poziomu ró¿nych ¶rodowisk programistycznych i systemów operacyjnych.

  • Instalacja systemu CVS
  • Projekty i repozytoria
  • Tworzenie znaczników i odga³êzieñ
  • Wykorzystanie systemu CVS w pracy zespo³u programistycznego
  • Zarz±dzanie repozytoriami i projektami
  • Zdalne repozytoria
  • Polecenia systemu CVS
  • Aplikacje klienckie i integracja ze ¶rodowiskami programistycznymi

"CVS bez tajemnic" to doskona³e ¼ród³o wiedzy dla programistów i administratorów.







praca zbiorowa pod red. Zbigniewa Kierzkowskiego
Inteligentne metody komputerowe dla nauki, technologii i gospodarki

W ksi±¿ce "Inteligentne metody komputerowe dla nauki, technologii i gospodarki" poruszono zagadnienia modelowania danych, wiedzy i ¶rodowiska wirtualnego informacji. Jest ona rezultatem wspó³pracy o¶rodków krajowych i licznych grup specjalistów, którzy zajmuj± siê badaniami dotycz±cymi metod i technik s³u¿±cych rozwojowi kszta³tuj±cego siê spo³eczeñstwa informacyjnego. Zagadnienia te nawi±zuj± do tematyki przedsiêwziêæ prowadzonych przez Polski Komitet Narodowy ds. Wspó³pracy z CODATA/ICSU przy Prezydium Polskiej Akademii Nauk, które patronuje niniejszej publikacji.

Tematyka ksi±¿ki wyniknê³a z zestawienia dwóch pojêæ: Inteligentne metody komputerowe -- IMK i wirtualna organizacja dzia³añ -- WOD. Potrzeba WOD wynika ze znaczenia wirtualnej przestrzeni informacyjnej oraz ze sposobów organizowania wspó³pracy uczestników realizuj±cych dzia³ania w konkretnych systemach rzeczywistych. Systemy rzeczywiste s± bowiem ¼ród³em, przedmiotem i ostatecznym weryfikatorem u¿yteczno¶ci danych i wiedzy. Znaczenia IMK wynika st±d, ¿e wirtualna organizacja dzia³añ potrzebuje odpowiedniego zestawu metod i narzêdzi, które s± dorobkiem sztucznej inteligencji, baz danych, wiedzy, systemów rozproszonych, itp.

Ksi±¿ka zainteresuje ka¿dego, kto zajmuje siê postêpem w stosowaniu nowoczesnych technik gromadzenia, przechowywania, przetwarzania i udostêpniania informacji. Pomocna mo¿e byæ równie¿ w samodzielnym studiowaniu zagadnieñ badañ -- rozwoju technologicznego -- prezentacji ¶rodowiska informacyjnego dla potrzeb nauki, technologii i gospodarki w ró¿norodnych globalizowanych strukturach informacyjnych. Zarysowuje perspektywê rozwoju nowego spo³eczeñstwa i funkcjonowania przedsiêbiorstw przysz³o¶ci.

Zobacz te¿ "Wymiana informacji i interaktywne komunikowanie medialne"







praca zbiorowa pod red. Zbigniewa Kierzkowskiego, Stanis³awy Kluska-Nawareckiej i Adama Sielickiego
Wymiana informacji i interaktywne komunikowanie medialne

W ksi±¿ce "Wymiana informacji i interaktywne komunikowanie medialne" poruszono zagadnienia modelowania systemów informacyjnych w organizacjach wirtualnych, integracji, eksploatacji danych i pozyskiwania wiedzy oraz budowy systemów komunikowania bezpo¶redniego, s³u¿±cych wirtualnej organizacji dzia³añ (WOD). Jest ona rezultatem wspó³pracy o¶rodków krajowych i licznych grup specjalistów, którzy zajmuj± siê badaniami dotycz±cymi metod i technik s³u¿±cych rozwojowi kszta³tuj±cego siê spo³eczeñstwa informacyjnego.

Zagadnienia te s± przedmiotem obrad kolejnych Krajowych Forów Informacji Naukowej i Technicznej, organizowanych przez Polskie Towarzystwo Informacji Naukowej (PTIN), które patronuje niniejszej publikacji. Ksi±¿ka nawi±zuje równie¿ do tematyki wspó³czesnych programów i prac organizacji ¶wiatowych (CODATA), a tak¿e programów jednocz±cej siê Europy, maj±cych na celu poszukiwanie nowych rozwi±zañ w przyjaznym spo³eczeñstwie informacyjnym.

Ksi±¿ka zainteresuje ka¿dego, kto zajmuje siê metodami i technologiami tworzenia i u¿ytkowania zasobów medialnych. Pomocna mo¿e byæ równie¿ w samodzielnym studiowaniu zagadnieñ diagnozowania i budowania systemów medialnych w ró¿norodnych globalizowanych strukturach informacyjnych.

Zobacz te¿ "Inteligentne metody komputerowe dla nauki, technologii i gospodarki"







Zespó³ autorów
Python. Od podstaw

Do³±cz do spo³eczno¶ci programistów Pythona!

  • Poznaj elementy jêzyka
  • Zaprojektuj interfejsy u¿ytkownika
  • Stwórz w³asne aplikacje sieciowe

Python to jeden z najszybciej rozwijaj±cych siê jêzyków programowania. Jest dostêpny na licencji open source i posiada elastyczn±, czyteln± sk³adniê. Jego mo¿liwo¶ci pozwalaj± programistom na tworzenie aplikacji sieciowych, komunikacjê z bazami danych i zarz±dzanie systemami operacyjnymi. Python jest jêzykiem wieloplatformowym, dziêki czemu napisane w nim programy mo¿na uruchamiaæ w ró¿nych ¶rodowiskach i pod kontrol± ró¿nych systemów operacyjnych. Ogromne mo¿liwo¶ci tego jêzyka zainspirowa³y du¿e grono entuzjastów aktywnie dziel±cych siê wiedz± na jego temat na ró¿nego rodzaju forach i listach dyskusyjnych. Gwarantuje to, ¿e ¿adne zadane im pytanie dotycz±ce Pythona nie pozostanie bez odpowiedzi.

Ksi±¿ka "Python. Od podstaw" to podrêcznik dla tych, którzy chc± opanowaæ ten jêzyk i tworzyæ w nim w³asne aplikacje. Dziêki niej poznasz wszystkie elementy Pythona i dowiesz siê, na czym polega programowanie obiektowe. Nauczysz siê przetwarzaæ dane tekstowe i liczbowe, tworzyæ graficzne interfejsy u¿ytkownika za pomoc± GTK oraz ³±czyæ aplikacje z bazami danych. Poznasz zasady korzystania z plików XML, pisania aplikacji internetowych i integrowania Pythona z us³ugami sieciowymi oraz innymi jêzykami programowania.

Oto niektóre z zagadnieñ poruszanych w tej ksi±¿ce:

  • operacje na liczbach i ci±gach znaków,
  • konstrukcje steruj±ce,
  • funkcje i modu³y,
  • programowanie obiektowe,
  • operacje na plikach i folderach,
  • po³±czenia z bazami danych,
  • przetwarzanie plików XML,
  • obs³uga serwerów pocztowych,
  • tworzenie w³asnych rozszerzeñ w jêzyku C,
  • aplikacje biznesowe,
  • us³ugi sieciowe,
  • integracja Pythona i Javy.







Alex Martelli, Anna Martelli Ravenscroft, David Ascher
Python. Receptury

Skarbnica wiedzy dla programistów Pythona

Python zosta³ opracowany na pocz±tku lat "90 i szybko zyska³ uznanie programistów. Elastyczny i uniwersalny, pozwala³ na stosowanie zasad programowania obiektowego, strukturalnego i funkcyjnego. By³ i nadal jest wykorzystywany nie tylko do tworzenia skryptów, ale równie¿ przy du¿ych projektach, takich jak na przyk³ad serwer aplikacji Zope. Decyduj±c siê na korzystanie z Pythona, stajemy siê czê¶ci± niezwyk³ej spo³eczno¶ci programistów, chêtnie pomagaj±cej ka¿demu, kto chce doskonaliæ umiejêtno¶æ pos³ugiwania siê tym jêzykiem.

Ksi±¿ka "Python. Receptury" to zbiór rozwi±zañ problemów, z jakimi w codziennej pracy borykaj± siê programi¶ci korzystaj±cy z tego jêzyka. Materia³y do niej przygotowa³o ponad 300 cz³onków spo³eczno¶ci Pythona odpowiadaj±cych na pytania zadawane na forum internetowym. Rozwi±zania zosta³y przetestowane w praktyce, co u³atwia ich zaimplementowanie we w³asnych projektach.

W ksi±¿ce umówiono m.in.:

  • Przetwarzanie tekstów
  • Operacje na plikach
  • Programowanie obiektowe
  • Przeszukiwanie i sortowanie
  • £±czenie skryptów z bazami danych
  • Testowanie i usuwanie b³êdów
  • Programowanie wielow±tkowe
  • Realizacjê zadañ administracyjnych
  • Obs³ugê interfejsów u¿ytkownika
  • Tworzenie aplikacji sieciowych
  • Przetwarzanie dokumentów XML

Ka¿dy programista Pythona, niezale¿nie od umiejêtno¶ci,
znajdzie w tej ksi±¿ce co¶ dla siebie.







Mark Lutz, David Ascher
Python. Wprowadzenie

Niniejsza ksi±¿ka stanowi wprowadzenie do jêzyka Python. Jest to popularny jêzyk programowania obiektowego, u¿ywany zarówno w programach dzia³aj±cych samodzielnie, jak i w skryptach obejmuj±cych ró¿ne dziedziny zastosowañ. Python jest bezp³atny, przeno¶ny, bardzo wydajny i wyj±tkowo ³atwy w u¿yciu. Bez wzglêdu na to, czy kto¶ jest nowicjuszem w programowaniu, czy te¿ profesjonalist±, celem tej ksi±¿ki jest szybkie zapoznanie go z istot± jêzyka Python.

Tekst niniejszej ksi±¿ki obejmuje podstawy jêzyka Python; celowo zawêzili¶my jej zakres tematyczny, maj±c na uwadze ³atwo¶æ korzystania z niej i jej objêto¶æ. Mówi±c inaczej: prezentacja materia³u koncentruje siê wokó³ zasadniczych koncepcji i czasem bywa odpowiednio uproszczona. Dlatego w³a¶nie niniejsza ksi±¿ka stanowi znakomity opis jêzyka Python, zarówno je¶li chodzi o wprowadzenie, jak i dalsze, bardziej zaawansowane etapy.

Pomimo tak ograniczonego celu ksi±¿ki (a mo¿e w³a¶nie dlatego) s±dzimy, ¿e bêdzie ona dla czytelnika pierwsz± wielk± lektur± na temat programowania w jêzyku Python. Mo¿na siê z niej nauczyæ wszystkiego, co jest potrzebne w pocz±tkowej fazie samodzielnego tworzenia przydatnych programów i skryptów w Pythonie. Po zakoñczeniu lektury Czytelnik nie tylko bêdzie zna³ sam jêzyk, ale tak¿e bêdzie wiedzia³, jak go zastosowaæ w codziennych zadaniach. Ksi±¿ka daje tak¿e dobre przygotowanie do podjêcia bardziej zaawansowanych tematów, które programista spotka w swojej praktyce.







e-targ.pl |Motoryzacja| Ksi±¿ki | Zabawki | Obuwie | Ubrania